V tomto článku najdeš 5 základních tipů pro úspěšný začátek tvé rekreační nebo profesionální běžecké kariéry. Dozvíš se jako začít běhat a co všechno by si měl udělat, aby si začal běhat bezpečně a s rozumem.

Říká se, že štěstí přeje připraveným. Toto pravidlo platí i ve sportu a hlavně při běhání. Když začínáš s jakoukoliv činností, je dobré nejen vědět, do čeho jdeš, ale zároveň také, co na to budeš potřebovat. Jednoduše si musíš předem stanovit správnou strategii, pomocí které v budoucnu předejdeš zklamání a demotivaci. Nezapomeň však i na její důsledné dodržování. 

My, lidé, častokrát máme tendenci polevit v plnění stanovených cílů. Je tomu tak proto, že každé vítězství nás dělá silnějšími a sebevědomějšími a začneme si myslet, že nic z toho, co jsme se na začátku naučili, prostě nepotřebujeme. Čas nás však častokrát přesvědčí, jak moc jsme se mýlili.

 

Nabízím ti 5 tipů jak správně začít a předejít budoucí pohromě

 

Konzultuj běhání s lékařem nebo trenérem

Běhání je skvělý sport, který přináší řadu benefitů, bohužel není vhodný úplně pro každého. Každý z nás je individuální a podle toho by měl k sobě i přistupovat. Před začátkem běhání a tréninku ti doporučujeme konzultovat svůj zdravotní stav s lékařem nebo osobním trenérem a postupovat při dalším tréninku ve smyslu jeho doporučení.

Konzultaci striktně doporučujeme hlavně těm, kteří mají problémy se srdcem, s dýcháním, vysokým krevním tlakem, problémy s kostmi, páteří či klouby, jsou příliš obézní nebo se nějaké kardiovaskulární onemocnění projevilo u některého člena rodiny.

 

Připrav si osobní strategii a cíle, které chceš během dosáhnout

Není dobré chtít hned na začátku příliš a ani z dlouhodobého hlediska málo. Když začínáš, musíš se po malých krůčcích posouvat vpřed. Když běháš dlouhodobě, musíš mít pevné a jasně stanovené cíle, které chceš dosáhnout. Může se jednat o zaběhnutí určité vzdálenosti poprvé, za určitý konkrétní čas nebo účast na prvním závodě, který je kontrolním během tvé výkonnosti. Kontrolní soutěžní běhy jsou pro posouvání ve výkonnosti výborné hlavně proto, že neběžíš sám. Kolem tebe jsou stovky jiných běžců, kteří chtějí dokázat totéž co ty. Překonat se, doběhnout do cíle a možná i zvítězit nad ostatními. Vše je možné, stačí pouze chtít a trénovat. A s tím ti rádi pomůžeme.

 

Pořiď si vhodné vybavení na běhání

A co konkrétně budeš potřebovat? Na začátek ti bude stačit pár kvalitních bot. Před jejich koupí je dobré si přečíst průvodce výběrem kvalitních bot na běhání nebo ještě lépe nechat si udělat diagnostiku ve specializované prodejně a výběr ponechat na odborníkovi. Rozhodně si tréninkové boty nevybírej jen podle barvy. Barva je snad ten poslední faktor, který bys měl zohlednit při rozhodování. Každý z nás při běhání došlapuje a vychyluje nohu jinak a tomu by měla odpovídat i naše obuv. Na botách rozhodně nešetři. Ochrání tvé nohy, minimalizují riziko zranění a budou ti dlouhodobě sloužit.

Boty ti na první běhy budou stačit. Časem, když si běhání zamiluješ, poohlédněš se po funkčním oblečení. Přece jen je rozdíl běhat v zimě a v létě, při mírném slunečném počasí, horku či sychravém dešti. Pokud běhání vezmeš skutečně vážně a budeš se chtít zlepšovat, plnit jednotlivé cíle a účastnit se prvních kontrolních běhů, budeš rozhodně potřebovat sporttester. Je totiž rozdíl běhat a běhat. Vždy bys prostě měl vědět, jakou rychlostí běžíš, či jakou máš srdeční frekvenci. Jen tak dokážeš se svou výkonností a vytrvalostí pracovat – jinak řečeno trénovat pro dosažení svého cíle.

Pokud si běhání zamiluješ tak, že budeš chtít běhat bez ohledu na to, jaké je zrovna roční období a jaké je počasí, můžeš uvažovat nad koupí domácího pásu na běhání nebo permanentky do fitness centra. Určitě však nezapomeň na to, proč jsi začal běhat. Nejen kvůli samotnému pohybu a jeho benefitům, ale i kvůli okolní krajině.

 

Nastuduj si techniku ​​běhu, prověř své silové základy

Důležité je nejen běhat, ale hlavně běžet správným způsobem. Správná technika běhu ti pomůže v aktivním předcházení zranění, ale především ti pohyb zjednoduší a připraví tě na zvládání delších tras i dosažení lepší výkonnosti. Také ti pomůže lépe hospodařit s energií, jíž při vytrvalostním běhu není nikdy dost. Kromě samotné techniky běhu je důležitá i příprava na běh v podobě rozehřátí, rozcvičky a závěrečného strečinku. Tyto fáze prostě nikdy nevynechávej. Nejsou možná tak zábavné, ale jsou velmi důležité a v budoucnu budeš sám sobě děkovat, že jsi ani jednu z těchto fází nevynechal. Když zvládneš techniku ​​běhu, přípravnou i závěrečnou fázi, můžete také zapracovat na správném dýchání.

Pokud běžeckou techniku stoprocentně nezvládáš, s během raději nezačínej. Zjisti příčinu a snaž se ji odstranit. Nejčastějším případem bývá nedostatečná připravenost na běh, v podobě aerobních, kondičních a především silových základů. Na to, aby jsi udržel správnou techniku běhu, hlavně při dlouhých vytrvalostních bězích, musíš mít vybudovanou dostatečnou sílu středu, ale samozřejmě i spodku a vrchu těla. Na běhání se podobně jako na jiné sporty musíš adekvátně připravit.

 

Začni s rozumem

Svůj první trénink si naplánuj. Zvol si trasu, která tě něčím přitahuje, kterou bys jednou chtěl celou zvládnout, a především takovou, na které dokážeš i dlouhodoběji trénovat. V rámci této trasy si urči podle svých schopností určitý úsek – vzdálenost, o kterou se pokusíš při prvním tréninku ať už v rámci chůze nebo prvního běhu. S ohledem na vnější povětrnostní podmínky se vhodně obleč a obuj. První trénink jednoduše nepřežeň, ber ho jako začátek dlouhé, ale úspěšné cesty. Jak se říká, pomalu zajdeš dál.

 

Rozjeď se. Tvůj cíl se tě už nemůže dočkat!