Sportovní běžecké oblečení je povinnou výbavou každého běžce. V tomto článku se dozvíš jaké oblečení na běhání je vhodné do různých povětrnostních podmínek a ročních období. Zaměřím se na informace o běžeckém oblečení na celé tělo včetně vhodných běžeckých doplňků. V závěru článku najdeš shrnutí. V něm si ještě jednou zopakujeme co by nemělo chybět v šatníku běžce začátečníka a jaké běžecké oblečení by mělo být povinnou výbavou každého profíka.

 

Rychlá navigace v obsahu článku:

Běžecké oblečení do teplého počasí
Běžecké oblečení do deštivého počasí
Běžecké oblečení do chladného počasí
Shrnutí povinné výbavy běžce

 

Všechny nejdůležitější otázky týkající se vybavení na běhání jsme už vyřešili. Víš jak si koupit běžecké boty, jaké si vybrat ponožky či jakou použít aplikaci. Zbývá už jen vyřešit běžecké sportovní oblečení. Pro začínajícího běžce není nutnou výbavou. Může nám však výrazně pomoci zejména tehdy, pokud chceme běhat i v horším počasí – příliš teplém, chladném nebo deštivém (jaro – podzim, léto a zima).

 

Co si obléci na běhání v létě – v horkém letním počasí

Obleč si světlé a vzdušné sportovní běžecké oblečení, které bude odpuzovat sluneční záření a zároveň nebude zadržovat a kumulovat teplo. Oblečení na běhání má chránit pokožku před slunečním zářením, ale zároveň musí být dostatečně volné a nesmí ztěžovat celkové ochlazení organismu. Je dobré si vybírat opravdu kvalitní sportovní oblečení (vyráběné správnou technologií a ze speciálních tkanin), které se nelepí na tělo, odvádí vlhkost vznikající pocením a nezpůsobuje velmi nepříjemné odřeniny.

Nos čepici, ideální i s kšiltem a případně běžecké brýle. Sice tě neochrání před horkem, ale výrazně je ocení tvé oči. Při výběru čepice si opět dej pozor, aby byla lehká a vzdušná. Přes hlavu se totiž tvé tělo zbavuje přebytečného tepla.

Do běžeckých tenisek rozhodně patří ponožky. V létě se však vyhni silným ponožkám. Vlivem tepla a pocení mohou totiž vznikat velmi nepříjemné puchýře. Vybere si proto lehké, syntetické běžecké ponožky. Stejně jako v zimě i v létě platí pravidlo, že bavlněné ponožky se do běžeckých tenisek prostě nehodí.

 

Ani déšť by neměl ohrozit tvůj trénink, stačí se správně obléknout a můžeš vyrazit

Je velmi důležité, aby si začal běhat v suchém oblečení a teniskách. Chlad a vlhkost způsobují nepříjemné tuhnutí svalů, které vede ke zraněním a zhoršuje váš výkon. Toto je velmi důležité hlavně při soutěžích. Pokud musíš na start ještě dlouho před samotným odstartováním soutěže, vezměi si jiné oblečení a obuv než tu, ve které budeš běhat, a následně se převlékni do běžeckého. Vhodnou variantou ochrany těla před vlhkostí a jeho udržením v teple je také použití hliníkové „pláštěnky“.

Pokud je počasí velmi deštivé, fouká vítr a teplota se pohybuje okolo 10 °C, může nastat hypotermie. Stav, kdy tělesná teplota klesne pod hranici, která je vhodná pro normální fungování tělesného metabolismu a orgánů. V takovém případě, zejména při dlouhých bězích jako jsou maratony a ultramaratony, je vhodné si obléci raději více vrstev oblečení případně příslušenství, které se dá postupně snadno svléknout – např. šátek, rukavice, návleky na ruce a podobně.

Místa, která jsou při běhu nejvíce ve styku s oblečením, chraň před vznikem odřenin. Ty vznikají na základě tření oblečení a jsou způsobeny zvýšenou vlhkostí (déšť, pot). Ze začátku nejsou velkým problémem. Pokud je však dostatečně brzy neřešíš, mohou vzniknout krvavé oděrky. Nejčastěji vznikají na vnitřní straně stehen, pod pažemi a na bradavkách. Před běháním je proto vhodné tyto části „namazat“ vhodným lubrikantem nebo je přelepit voděodolnou páskou. Stejně tak je vhodné chránit i prsty a paty na nohou před vznikem puchýřů. Za prevenci nic nedáš a může tě ušetřit dnů, kdy prostě nebudeš moci trénovat.

 

Sportovní běžecké oblečení ti umožní naplno trénovat i v chladném počasí

Chladné počasí by také nemělo být důvodem k tomu, abychom přestali trénovat. Právě naopak, pokud nebudeš trénovat přes zimu, budeš na jaře velmi pozadu. Běhat se dá dokonce i na sněhu a díky tlumení dopadu to může být dokonce příjemnější. Je to jen otázka zvyku a vhodného vybavení. Pro trénink v chladném počasí by si měl počítat s vrstvením oblečení. Pro teploty kolem 0 °C, které jsou u nás v zimě nejběžnější, jsou vhodné tři vrstvy funkčního sportovního oblečení. Jen takové oblečení zajistí co nejlepší termoregulaci těla. Tedy tepelnou výměnu mezi rozehřátým tělem a chladným vzduchem v okolí.

 

A jaké vrstvy by měly tvořit povinnou zimní běžeckou výbavu pro horní část těla?

Spodní vrstva je z hlediska ochrany zdraví nejdůležitější. A právě proto by neměla být z bavlny. Ta je pro tyto účely naprosto nevhodná. Spodní vrstva by měla udržovat tělo v přiměřeném teple a suchu, odvádět pot do vyšších vrstev a zbavovat se nadbytečného tepla. Bavlna naopak zadržuje a kumuluje pot a celé tělo nepříjemně chladí. Její použití častokrát vede k chronickému nachlazení a bolestem svalů a kloubů. A co tedy na sebe? Bavlně se vyhni a místo ní použij funkční prádlo a spodní prádlo vyrobené z polyesteru a polyamidu. Ten odvádí pot okamžitě, je prodyšný a udržuje tělo ve správné teplotě.

Střední vrstva by měla plnit především funkci tepelné izolace. Ne úplně všechno teplo by se mělo odvést. Svaly, jak jsme již výše zmínili, potřebují pro svůj výkon určitou teplotu. Zároveň by tato vrstva měla být lehká a elastická a rozhodně by vám neměla bránit v pohybu. Navíc by měla také částečně odvádět pot a přebytečné teplo. Pro oblečení v této vrstvě jsou typické materiály vyrobené z polyamidu, polyesteru a fleecu. Pokud je venku opravdu velká zima, můžeš mít takové střední vrstvy i dvě. Díky funkčním tenkým materiálům nebudeš ani tak vypadat jako sněhulák.

Vrchní vrstva by tě měla ochránit před vrtkavým počasím a chladem. Z tohoto důvodu by měla být dostatečně odolná, ale zároveň i prodyšná, aby mohla propouštět nadbytečné teplo. Ideální jsou proto softshellové materiály. Pokud se venku „žení všichni čerti“ a potřebuješ ochránit i před vodou, uvažuj nad Goratexem nebo Windstopperem. A to i na úkor prodyšnosti.

 

Spodní část těla je odolnější vůči chladu a vlhku, přesto běžecké oblečení nesmíš ani v tomto případě podcenit

V zimě je však rozhodně třeba chránit i nohy. V tomto případě ti budou stačit dvě vrstvy. Vrchní ochranná a spodní tepelně-izolační. Vrchní chrání před větrem, deštěm a sněhem, spodní odvádí pot a udržuje nohy ve správné teplotě.

A co do tenisek? Vyhni se určitě bavlněným ponožkám. Nahraď je raději teplými vlněnými. Výborné ponožky jsou také z akrylátových materiálů. Jelikož jsou zpravidla tlustší, je vhodné, aby si na běhání v zimě měl i tzv. „zimní“ běžecké tenisky. Ty jsou zhruba o půl čísla větší než vaše běžná běžecká obuv. Jednoduše proto, aby se ti do nich ty tlusté ponožky vešly. Zimní běžecké boty by měly mít pevnější patu, případně by měly být vybaveny kovovými body v podrážce. Nikdy to však úplně nepřeháněj, pokud je venku náledí a hrozilo by ti zranění, jdi raději běhat do fitka na pás. Při běhání venku se vždy vyhýbej velmi promočeným místům a loužím. Nohy během celého tréninku totiž musíš udržet v teple. Za každou cenu. Zimní běžecké tenisky můžeš mít jednak ze speciálních voděodolných materiálů (tedy ne letní „síťku“) nebo si je můžeš impregnovat, aby vlhkost a vodu co nejvíce odpuzovaly.

Zapomenout by si neměl ani na doplňky a příslušenství v podobě čepice, šátku nebo rukavic – přes okrajové části se totiž uvolňuje nejvíce tepla. Přes hlavu dokonce až 40 %. V případě skutečně mrazivého počasí musíš chránit i uši. Ideální použitím kukly nebo „ušanky“. Pokud je slunečné počasí, bude ti stačit i čelenka. V mrazivém počasí rozhodně nezapomínej na šálu. Tu si můžeš přehodit i přes ústa – zabráníš tak dýchání studeného vzduchu. Tento přístup ještě více vylepšíš, když se budeš snažit co nejvíce dýchat nosem. Ruce chraň před vznikem omrzlin. Pokud se vyskytnou, přeruš trénink a postižené místo zahřej a ošetři. Rty chraň balzámem, oči slunečními brýlemi.

 

Vrstvení jako základ běžeckého oblečení ve špatném počasí

A na co nikdy nezapomínat? Vždy se obleč raději o něco méně než více a oblečení vždy vrstvi. Možná ti ze začátku i bude zima, ale to rozejdeš. Pokud by si se „navlékl“ až moc, zpotíš se a může ti hrozit nachlazení. Je dobré, když vrchní část oblečení má zip. Ten si v případě přehřívání organismu snadno rozepneš. Stejně také příslušenství a doplňky jsou dnes vyráběny z lehkých funkčních materiálů, a tudíž není problém je v případě potřeby složit a odložit do kapsy bundy.

Při běhání v zimě a tmě nezapomeňte také na reflexní prvky. Neochrání tě před chladem, ale mohou ti zachránit život.

 

Shrnutí nebo jaké běžecké oblečení by ti rozhodně nemělo chybět

V zásadě by tvé oblečení na běhání mělo vždy odpovídat tomu, jaké je venku počasí. Konkrétně to znamená jaká je venku teplota a vlhkost vzduchu či prší nebo sněží a zda je větrno nebo naopak bezvětří. Před během ti proto doporučuji důkladně zjistit jaké počasí tě podle radaru nebo hodinové předpovědi čeká a také jaký je nyní stav počasí v tvé lokalitě.

 

Základní běžecké oblečení pro začátečníky

  • čepice, šála nebo jiná ochrana krku a rukavice
  • běžecká bunda
  • běžecké tričko
  • běžecké elasťáky nebo šortky
  • spodní prádlo
  • jedny běžecké boty

 

Kompletní běžecké oblečení a doplňky pro profíky

Svrchní běžecké oblečení

  • běžecká nepromokavá bunda
  • lehká běžecká bunda větru odolná (windstopper)
  • běžecká mikina
  • zateplené běžecké tričko s dlouhým rukávem
  • běžecké tričko s dlouhým rukávem
  • běžecké tričko (s krátkým rukávem)
  • běžecký nátělník
  • pro ženy navíc běžecká podprsenka

Spodní běžecké oblečení

  • zateplené dlouhé elasťáky
  • dlouhé elasťáky
  • středně dlouhé elasťáky
  • šortky, trenky nebo krátké elasťáky
  • klasické běžecké spodní prádlo
  • termo běžecké spodní prádlo
  • běžecké ponožky

Běžecké boty

  • silniční běžecké boty
  • terénní běžecké boty
  • běžecké boty určené na odpočinkový běh
  • běžecké boty s úpravou proti vlhkosti, vodě a sněhu

Rady a tipy jak si vybrat vhodné běžecké boty najdeš v průvodci výběrem běžecké obuvi.

Běžecké doplňky

  • čepice nebo čelenka
  • šátek nebo tunel na krk / hlavu
  • ochranné návleky na ruce a nohy (lehké, skladné a přenosné zařízení pro soutěže nebo náhlé změny počasí)
  • rukavice
  • láhev na vodu
  • běžecký batoh a ledvinka
  • sporttester

Návod jak a proč si vybrat sporttester najdeš v článku o tepové frekvenci, sporttesterech a mobilních aplikacích.

 

Pokud chceš dlouhodobě pravidelně běhat, buď vždy vhodně oblečen

Běžecké oblečení je velmi důležitou součástí vybavení každého běžce, který to s během myslí naprosto vážně. Na každý konkrétní běh je třeba se adekvátně připravit. Znát počasí při výběhu, ale i počasí během trvání celého běžeckého tréninku. To co si konkrétně oblékneš však závisí zejména na tobě. Na tvých individuálních preferencích a vlastních zkušenostech.

Máš ve svém šatníku oblečení na běhání, na které jsem v tomto článku zapomněl? Používáš nějakou vychytávku, bez které by si si svůj běh nevěděl představit? Napiš to do komentářů a inspiruj i ostatních.